עברית / العربية English
         
 
 

 


 
 
News & Updates
בקרוב יעלה אתר אינטרנט חדש לחממה החברתית
---------------------------------------------------
פורסמו שמות הזוכים והתמונות בתחרות הצילום בעיר עכו!
לצפייה לחצו כאן
---------------------------------------------------
מוזמנים להתעדכן בדף הפייסבוק שלנו!
להצטרפות לחצו
---------------------------------------------------
לקריאה נוספת, בקרו אותנו בבלוג החממה החברתית
לכניסה לחצו כאן
---------------------------------------------------
       > צמרת הראל כנות


 






יחסי עיר וילדים במרחב | צורה ביטוי והבנייה הדדית | צמרת הראל כנות

 
 
המחקר הנוכחי ממשיך מגמה של מחקרים המנסים להבהיר את  התופעה יחסי עיר – ילדים, מתוך אופן חייהם של הילדים בערים, ומתוך המשך העמקה בגישה של שותפות ושוויון ביחס למרחב ובנייתו.  הגישה החינוכית כפי שהתפתחה ב – Reggio  Emilia שבאיטליה מהווה את הבסיס התיאורטי והמעשי של מחקר הפעולה הנוכחי, ואת מקור ההשראה לפעולתו. גישה זו משלבת מחקר ופרקטיקה באופן הדוק, וממחישה את האופנים לפיתוח, מחקר, ביטוי ונראות של היחסים בין הילדים לבין העיר בה הם חיים. בבסיס הגישה ההכרה בחשיבותו של הדיאלוג עם העיר בבניית הזהות של האנשים, של המרחב ומה שביניהם, בנייה הדדית.

המחקר שנערך במסגרת הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון בהנחייתה של פרופ' איריס ערבות, בוחן את היחסים הנדונים (עיר – ילדים) בקונטקסט מקומי ספציפי בעיר תל אביב. 
חקר מקרה: קהילת גן השלום, רח' הושע 11 תל אביב.
גן השלום הוא גן ילדים קהילתי רב גילאי ,המתקיים בעיר תל אביב והפועל תחת הובלתה של הגננת רונית פילוסוף כ- 30 שנים, חולק ערכים משותפים עם גישה זו לצד פיתוח זהותו ודרכו הייחודיות. באמצעות פעולתם של ילדי הגן במרחב העירוני בעיר תל אביב מאיר המחקר על היחסים הנדונים ועל צורתם.

הנחת העבודה של המחקר הנוכחי היא שביטוי היחסים של הילדים עם עירם מייצרים ידע סינגולרי, ידע המקופל בתקופת גיל ייחודית זו, ידע המבנה ומפענח את המרחב העירוני, ידע המרחיב את משמעויותיו ומהווה תשתית לחשיבה תכנונית וחינוכית. תשתית זו היא רבת ממדים ומעמידה את הצורך בחשיבה בינתחומית בתכנון עירוני. המחקר מאיר על האחריות הבינתחומית (חינוך וארכיטקטורה) ליצירת סביבות איכותיות עבור האנשים החיים בהן. המחקר רואה את התכנון כפעולה שחוקרת את עצמה באמצעות תהליכים חינוכיים ליצירת סביבות בעלות זהות ושייכות הממצות את הפוטנציאל האנושי והמרחבי של המקום.

הגן ממוקם בקצה הצפוני של העיר תל אביב, על קו התפר בין  העיר לבין חוף הים והנמל. אזור עירוני זה רווי ניגודים הווה במשך מספר חודשים ובמשך כשמונה סיורים, את שדה המחקר. סביבת הגן העירונית בתל אביב שמשה כמעבדה בה סיירו ופעלו הילדים באופן אקספרימנטאלי וישיר. הפעילות עם הילדים בחנה איך באמצעות הרחבת מסלולי הסיורים הרוטיניים של הגן נוצרה הזדמנות לפליאה וחקר.
ההרחבה של המסלולים יצרה מצב של חופש פעולה וגילויים חדשים ביחס למרחב המוכר והלא מוכר. התנועה, הפעולות, הרישומים, השיחות והשאלות של הילדים הציפו סוגיות מרכזיות של המרחב הנדון ביתר מורכבות ויצירתיות.

הממצאים חושפים את העושר והידע הטמונים בחוויה המרחבית ובאופני ביטויה ונוגעים בנקודות ההתכה בין גוף לעיר וחשיבותן בהבנת איכות המרחב. הממצאים חושפים את הממד החברתי בחוויית המרחב, מגלים אפשרויות פעולה מגוונות ושונות ביחס למרחב, בניית הקשרים ורצפים עירוניים נוספים מתוך תפיסתם ועולמם של הילדים ובעיקר ראיית המרחב כמרחב של יחסים: יחסים בין אנשים,  בין אנשים למקום, בין תנועה למרחב, בין גבולות הגוף  לגבולות המרחב ועוד.
הילדים הם השותפים העיקריים של המחקר. המחקר מאפשר נראות של תרבות הילדים בעיר, משמש כמחולל עירוני ומצביע על כלים ואפשרויות לשתף את הילדים בשפות מגוונות בעיצוב המרחב, על היותם שותפים שווים בוני ידע בעל תרומה חיונית חדשנית לעולם המבוגרים.

 

 



2013© כל הזכויות שמורות ל “החממה החברתית דיוור וקהילה”
לייבסיטי - בניית אתרים