עברית / العربية English
         
 
 

 


 
 
News & Updates
בקרוב יעלה אתר אינטרנט חדש לחממה החברתית
---------------------------------------------------
פורסמו שמות הזוכים והתמונות בתחרות הצילום בעיר עכו!
לצפייה לחצו כאן
---------------------------------------------------
מוזמנים להתעדכן בדף הפייסבוק שלנו!
להצטרפות לחצו
---------------------------------------------------
לקריאה נוספת, בקרו אותנו בבלוג החממה החברתית
לכניסה לחצו כאן
---------------------------------------------------
       > סטודיו מוסררה












 

מוסררה | כל המקומות האחרים | פרופ' איריס ערבות ואדר' אורית שמואלי
 

הסטודיו לעצוב עירוני במוסררה יצא משלושה מערכי שאלות:
1. על המסויימות של מוסררה, הנמצאת בליבם ובו בזמן גם מחוץ לגבולות של שלושת המרכזים העירוניים של ירושלים
2. על מקומות, לא-מקום והטרוטופיות
3. על עבודתו של המעצב העירוני
 
אם מקום הוא מרחב פיסי מוגדר הנושא משמעויות של זהות ושייכות עבור קהילה מסויימת 1, אזי "מקום אחר" יכול להיות מקום המוגדר באופן דומה ונושא משמעויות דומות עבור קהילה אחרת. אך מהו "המקום האחר" עבור הקהילה הראשונה? האם הוא נתפס כ"לא מקום" 2 ? האם מתפקד כהטרוטופיה (מרחב אחר) 3 ? האם המקומות של קהילה אחת הם ה"לא-מקום" של האחרת? ההטרוטופיות שלה?
 
הרבה קבוצות, חלקי קהילות ופרטים חיים במוסררה: המזרחיים משנות ה-50, הפנתרים השחורים משנות ה-70, אלו שמקרוב באו, החיים בה כבר שלושים שנה, הפלסטינים במוסררה המזרחית, הברסלבים החרדים, המנזרים הרבים, בתי הספר לאמנות, עמותת מוסללה ועוד.
 
חברי הסטודיו ערכו ראיונות עומק תוך כדי סיור 4 עם רבים מבני מוסררה מכל הקהילות. הם שאפו להבין את המקומות ואת ההטרוטופיות של כל קבוצה, כלומר את הסדר המרחבי המקביל לסדר החברתי בו מתנהלים חיי הקבוצה, בין אם מסורתיים או מודרניים. הם ביקשו להבין את הגבולות והשוליים, ואת המחיצות והחומות הממשיים והלא-מוחשיים, המחלקים את המרחב הכמעט-כפרי הזה, השוכן בלב המציאות התוססת של ירושלים.
אולם הרכיב המכונן של מוסררה הוא ה"לא-מקום": שטח ההפקר, זה שנפרס לאורך החומות של העיר העתיקה זמן רב לפני הפסקת האש בין ישראל וירדן, והמהווה גם היום את התריז החוצץ הגדול, למרות איחוד ירושלים בשנת 1967. כל העבודות נשאבו, בסופו של דבר, אל מרחב הביניים האדיר הזה. שטח ההפקר יוצר ומכלכל את ההטרוטופיות אשר מייצגות את הסדר הקיים למערעריו, מהפכות ואתגרות אותו, ובו בזמן מהפכות ומערערות את הסדרים החלופיים של המערערים.
 
מה יכולים מעצבים עירוניים לתרום למורכבויות השבירות האלו? הסטודיו, אשר יצא מן ההנחה שעיצוב עירוני עוסק במרחב הציבורי, פתח לדיון את השאלות על השימושים האפשריים בידע המקצועי.  האפשרויות נעו מעיצוב נסיוני וחזונות דמיוניים ועד להצעות התערבות ריאליסטיות;  מהתגייסות לשרות אחת הקהילות, ועד ליישום ערכים אוניברסליים, מאקטיביזם פוליטי ועד ליוזמות ניהוליות, אפשרויות שיכולות להתקשר לכל הטווח שבין עבודות קטנות וזמניות להתערבויות בקנה מידה גדול ולזמן ארוך. אולם האפשרות הראשונה והבסיסית ביותר היתה להשתמש בידע מקצועי כמצע להעלאת שאלות.
 
השאלות הובילו לעבודות אשר שואפות להכיל את המסויימויות של מוסררה בלא לסגת לבדלנות. צרכים ופוטנציאלים כאחת מטופלים מתוך גישות ופרשנויות בנות זמננו, תוך דחיית שמרנות אנטי-מודרנית, אך בשאיפה (של כמה סטודנטים) למצוא קשרים אישיים למסורת. העבודות היו קשובות למכנים המשותפים הקיימים מתחת לשסעים העמוקים, אך נמנעו מהסטת המבט מהמחלוקות רבות העצמה.
 
בסופו של דבר נותרו השאלות על כנן, כיוון שהן ממשיכות להתקיים במציאות של מוסררה, ובאופנים וגילומים אחרים בכל המקומות האחרים. ההתנסות הבסיסית ביותר של הסטודיו היתה זו של המפגש עם אנשי מוסררה, והשעור המעשי החשוב ביותר הוא שידע מקצועי יכול להוביל אל מעבר למוסכמות המתחמות את העיסוק המקצועי.

קישור לאתר הקורס

1.
Casey, Edward S. The Fate of Place, University of California Press, 1998. 
Dovey, Kim. Becoming Places: Urbanism/architecture/identity/power. London: Routledge, 2010.  
Relph, E. C. Place and Placelessness, Pion, 1976. 
Tuan, Yi Fu. Space and Place: The Perspective of Experience. Minneapolis: Uni. of Minnesota Press, 1977.

2. 
Auge, Marc. Non-places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity. New York: Verso, 1995.

3.
Foucault , Michel. Of Other Spaces, Heterotopias. Architecture, Mouvement, Continuité 5 (1984): 46-49.
Cauter, Lieven de, and Michiel Dehaene. Heterotopia and the City: Public Space in a Postcivil Society.   London: Routledge, 2008.

4.
Kusenbach, Margarethe. Street Phenomenology: The Go-Along as Ethnographic Research Tool. Ethnography 2003; 4; 455.


 


2013© כל הזכויות שמורות ל “החממה החברתית דיוור וקהילה”
לייבסיטי - בניית אתרים